En svinsk unfluensa

mandag 27. april 2009
I dag har det vært fullstendig umulig å lese noe som ligner nyheter på nettet uten å få med seg svineinfluensaen. Og siden dette virker som et tema som opptar folk, så blogger jeg i dag om dette. Det er ikke helt enkelt å finne ut hvor jeg skal starte, for det oppdateres stadig med nye artikler.

For å starte her hjemme i Norge:
Tidligere i dag kunne vi både i Dagbladet og VG lese om en mann i Haugesund som ble testet for smitte. Dette er trolig ikke svineinfluensa.
Men i Tromsø er to personer som har feriert i Mexico lagt inn med mistanke om smitte.
Helseministeren ber oss om ikke å gå rundt å være redde. Norge er forberedt om det skulle bli aktuelt å behandle syke.
I Dagbladet kan vi lese at vi bes ringe legevakta, men holde oss hjemme om vi mistenker at vi selv er smittet.

Men myndighetenes værste svenario er at 13000 personer i Norge kan dø av sykdommen, da de frykter videre mutasjon av denne. Men de mener at dette er veldig, veldig usansynlig.

Helsemyndighetene vil heller ikke advare folk mot å dra til områder med smitte.
EU kalte tidligere i dag inn til hastemøte, og EUs helsekommisær advarer mot å reise til de samme områdene om det ikke er helt nødvendig...
Hvem skal en da høre på?
Jeg har ikke tenkt meg til hverken USA eller Mexico selv, så jeg tror jeg slutter å fundere på dette med en gang...

Uansett, her er det du behøver å vite om svineinfluensa: VG

Sånn helt personlig tror jeg nok media er med på å lage en kunstig panikk-stemning.
Denne versjonen av influensa er skumlere enn de vanlige sesongvariantene, da også ellers unge og friske mennesker kan dø av sykdommen.
Men enn så lenge velger jeg selv å holde meg rolig, og leve som normalt. Det er absolutt ingen grunn til å gjøre noe annet. En fjær (eller i dette tilfellet en grisebust) blir ofte til en hel hønsefarm. (eller i dette tilfellet en hel haug med griser..)

1 kommentarer:

Anonym sa...

vi holder bare pusten, så går det vel over snart?

Legg inn en kommentar