Og så stengte de Mexico

torsdag 30. april 2009
Ja, det var influensa vi våknet til i dag også, i allefall i nyhetene. Mexico skal stenge i fem dager. Hvordan man stenger et land? - Jo alle ting som ikke går på liv og helse løs holdes lukket.
"Nordmenn kommer til å dø" leser jeg.. Ja, om svineinfluensa kommer hit er vel det godt mulig, om den da ikke er mindre dødelig enn vanlig influensa (som faktisk tar liv i norge hvert eneste år)
Det er svineinfluensa i amerikanst militærbase.

Men det mest merkelige jeg har lest denne morgenen, er en artikkel i dagbladet der det står:
"Medienes framstilling av svineinfluensaen er helt ute av proporsjoner i forhold til andre sykdommer og farer, mener ledende dansk ekspert."

6 kommentarer:

Anonym sa...

jeg blir rett og slett redd!! :( skjønner at media har blåst dette litt opp, men di har nå hevet skalaen til 5, det må jo være en grunn!!??
Kjenner jeg blir redd for barna mine, og holder meg automatisk unna store folkemengder!!
hadde håpet di skulle gå ut i dag å si at svineinfluensaen ikke virket så alvorlig som di først trodde, men nei da...våknet til bare triste senarioer :(

Anonym sa...

Vel... Det er jo "eksperter" på fagets bane som står i hver sin ende og skriker ulv ulv, og de på andre siden "nei da, det går fint".
Også media som vi alle vet forstørrer en situasjon til 1000ganger med dramatisk enn det egentlig er for å tjene en ekstra slant på at folk leste overskriften og deretter klikka inn.

utgangspunktet er vel at ting som "nyinfluensa" er gammelt nytt. 7 personer døde og hele verden skal plutselig ruste opp mot pandemi?
Hvor var Pandemi-alarmen når normal influensa tok livet av 1000 personer i norge i 2008?
Greit nok, de sier det er litt i overkant av 100personer "smittet" i Mexico som nå er mest utsatt og mest smittet. 100 personer ut av hvor mange som IKKE er smittet?

Jeg er enig i et sitat jeg så i en film for en stund tilbake:

Media burde ikke skrive feks: "6personer døde i natt i en by" men mye heller

"99% overlevde i natt i en by" .

Anonym sa...

Enig med anonym @8:54
Statestikk og tall brukes stort sett på en måte for å vise "den negative" siden av en sak

Fredrik Gyllensten sa...

Ingen grunn til å være redd, slapp av folk!
8 bekreftede dødsfall worldwide er INGENTING sammenlignet med alt mulig annet.

Jeg er helt sikker på at agurker dreper flere mennesker, man kan jo sette i halsen.

TabloidNytt sa...

Hehe, ja, du har nok rett i det Fredrik !!
Og etter å ha lest litt på siden din, tror jeg golfballer er vel så farlige som dette viruset ;)

Anonym sa...

er jo helt tydelig at dette er media som har slått seg vrang igjen og sprer panikk og frykt som vanlig når de finner noe som trekker lesere.

"1, 2 millioner nordmenn kan bli syke og 15.000 døde"..... dette ble selvfølgelig senket dramatisk etter folk snakket til media. :P

dette ville tilsvart at det hadde dødd nesten 2000 ganger så mangen i norge aleine som har dødd i hele verden sålangt.

bekymrer meg ikke det minste...

Legg inn en kommentar